24 Φεβ 2011

Ἡ τέχνη στὸ Ἅγιον Ορος

γιογραφία
ν κα µ τν ρο ζωγραφικ συνήθως ννοούµε τν τέχνη πο πεικονίζει µρφς στος τοίχους, γι τ γιον ρος δν σχύει τ διο. δ κτς π τς τοιχογραφίες πο καλύπτουν τ σωτερικ τν Ναν κα τν Τραπεζν – τν χώρων δηλαδ πο χρησιµοποιον ο µναχο γι τ κοιν γεύµατα – τέχνη τς ζωγραφικς πλώνεται κα στς φορητς λατρευτικς εκόνες κα τ πι χαρακτηριστικ στ εκονογραφηµένα χειρόγραφα. Μ λλα λόγια, κάθε πιφάνεια πο συµµµετεχε στν λατρευτικ ζωή, µποροσε ν ζωγραφιστε, σχετα ν ταν τοχος, ξύλο περγαµην κα χαρτί. τσι µα µγάλη ποικιλία ργων τέχνης ζωγραφικς πο διασώθηκαν στ γιον ρος σ πίστευτα µγάλους ριθµούς, ρχεται ν καλύψει τς γνώσεις µς γι τν µσαιωνικ κόσµο τς δεύτερης χιλιετίας. Γιατί εναι λήθεια τι πολλς φορς π τ παρελθν γνωρίζουµε µνον λίγα πράγµατα κα προσθέτοντας πολ φαντασία προσπαθούµε ν ναπαραστήσουµε τν ζω πο πέρασε. ?ν συµβαίνει µως τ διο κα µ τ ρος, καθς κε χουν διασωθε µγάλοι ριθµο ργων κα κειµηλίων π τ ποία µ σφάλεια µπορε κανες ν γνωρίσει τ παρελθόν.
ζωγραφικ στος τοίχους, τοιχογραφία, διασώζει στ ρος παραδείγµατα σ κταση χιλιάδων τετραγωνικν µτρων, ριθµς πο κούγεται – κα εναι στν...
πραγµατικότητα – πίστευτος. ργα αώνων συσωρεύθηκαν στος τοίχους τν κκλησιν κα τν λοιπν κτισµάτων, δηµιουργήµατα πίστης λλ κα οκονοµικς δύναµης σ καιρος πολλς φορς χαλεπούς. Τ παλαιότερο δείγµα ατς τς τέχνης στ γιον ρος (γύρω στ 1200) εναι ο µρφς τν πρωτοκορυφαίων ποστόλων Πέτρου κα Παύλου πο διατηρήθηκαν σ τµήµα τοιχογραφίας στν βιβλιοθήκη τς Μονς Βατοπεδίου. Ο µρφς παρουσιάζονται σ ναγκαλισµ κα κενο πο χαρακτηρίζει τν τέχνη ατς τς ποχς εναι ντονη σχηµατοποίηση κα διακοσµητικς χαρακτήρας µ τν ποο ποδίδονται λες ο λεπτοµέρειες. Στ διο κλίµα κινεται κα κεφαλ το Εαγγελιστ Μάρκου π τ εκονοφυλάκιο τς διας Μονς κα δν ποκλείεται ν πρόκειται γι ποσπάσµατα π τ ργα πο κτελέστηκαν στν Μον Βατοπεδίου στ τέλος το 12ου αώνα π ζωγράφους τς Θεσσαλονίκης τς Κωνσταντινούπολης.
Στν δια ποχή, σως στς ρχς το 13ου αώνα, νήκει ζωγραφικ πο διατηρήθηκε στ κελλ το Ραβδούχου, ξάρτηµα τς Μονς Παντοκράτορος στς Καρυς κοντ στν Μον Κουτλουµουσίου. Πρόκειται γι τς µρφς κα πάλι τν ποστόλων Πέτρου κα Παύλου, ατ τν φορ ζωγραφισµένων σ παραστάδες τς δυτικς πλευρς το ναο. δ κτς π τν σχηµατοποίηση κα τν διακοσµητικ τάση µφανίζεται κα πλαστικς γκος, χαρακτηριστικό της τέχνης τν Παλαιολόγων πο ντιπροσωπεύεται στ γιον ρος µ πλθος µνηµείων κα ργων τέχνης.
ν 12ος κα 13ος αώνας ντιπροσωπεύονται π σπαράγµατα µνον τοιχογραφιν, δν συµβαίνει τ διο κα µ τν τέχνη το 14ου αώνα πο ποτελε σταθµ γι τν τέχνη πο διασώθηκε στ γιον ρος, γεγονς πο τονίστηκε π λους τους περιηγητς κα µλετητς το θω. ντιπροσωπευτικότερο µνηµεο γι τν τέχνη τς ποχς ατς, τς ποχς τν Παλαιολόγων πως συνηθίζεται ν ποκαλεται, εναι ναµφίβολα κεντρικς κα παλαιότερος σως νας το ρους, νας το Πρωτάτου. Σ σχήµα τρίκλιτης βασιλικς φιλοξενε τοιχογραφίες σ λες τς σωτερικς πιφάνειες τν τοίχων λλ µ µγάλες φθορς π τν γρασία. ζωγραφικ ργανώνεται σ ζνες κα Πανσέληνος, ζωγράφος µ ψηλς κανότητες, προσάρµοσε τς θεολογικς παιτήσεις στ δεδοµένα τς ρχιτεκτονικς πο εχε στν διάθεσή του. Ατό, σ συνδυασµ µ τν λαµπρότητα τν χρωµάτων κα τν πλαστικότητα τν µρφν, τν φευρετικότητα τν λεπτοµερειν κα τν σωστ ρυθµολογία τν κινήσεων, στάθηκε φορµ ν θεωρηθε ς πρότυπο γι τς µλλοντικς διακοσµήσεις τν ναν το γίου ρους κα χι µνον. Στν δια ποχή, στ 1312 χρονολογεται κα ζωγραφική του Καθολικο (κεντρικο) ναο τς Μονς Βατοπεδίου. ργο γνωστου γιογράφου, δν ποκλείεται ν κτελέστηκε π τ ργαστήριο κόµη κα π τν διο τν Πανσέληνο σ µα ριµότερη φάση τς τέχνης του, 10-15 χρόνια δηλαδ ργότερα π τν τοιχογράφηση το Πρωτάτου. Κα δ τ χαρακτηριστικά της τέχνης εναι σ γενικς γραµµς τ δια: ρεαλισµός, µρφς µ µγάλο γκο κα δραµατικς κινήσεις, λαµπρ χρώµατα κα νεση στν διαπραγµάτευση τν εκονογραφικν λεπτοµερειν σ λες τς σκηνές.
Στ διο γενικ καλλιτεχνικ κλίµα το 14ου αώνα ντάσσονται κα λλα µγάλα ζωγραφικ σύνολα πο διασώθηκαν στ ρος. Τ κυριότερα π ατ εναι ο τοιχογραφίες το Καθολικο της Μονς Χελανδαρίου (γύρω στ 1320), ο τοιχογραφίες το Καθολικο της Μονς Παντοκράτορος (β΄µσό του 14ου αἰῶνος), ο τοιχογραφίες το παρεκκλησίου το γίου ?µητρίου τς Μονς Ξενοφντος, κ.α. Κοιν χαρακτηριστικ στ ργα ατ εναι προσπάθεια µµησης τν τοιχογραφιν το Πρωτάτου, γεγονς πο δηλώνει µ τν καλύτερο τρόπο τ πρωτοποριακ πνεύµα τς τέχνης το Πανσελήνου κα τν ποδοχ πο τυχε π τν αστηρ µναχικ κοινωνία το γίου ρους.
ντίθετα π τν 14ο στν 15ο αώνα λίγα µνον ργα µπορον ν νταχθον. Κα εναι προφανς τι παραγωγικ ποχ τν Παλαιολόγων εχε περάσει ριστικ µζ µ τν λευθερία πο χάθηκε γι τς διάφορες περιοχς τς λλάδας κάτω π τ βάρος το Τούρκου κατακτητ. Τώρα στν 15ο αώνα τ νέφη το σκότους ταν ρατά, οκονοµία ξαρτηµένη π τν φόβο τν πολιτικν µταβολν κα τ ρωτήµατα γι τν χαµ το γένους βαθει χωρς πάντηση. ποτέλεσµα κα πενία τς καλλιτεχνικς παραγωγς.
Στ τέλος το 15ου αώνα χρονολογεται ζωγραφική της τράπεζας τς Μονς Ξενοφντος κα εναι φανερ ποχώρηση τς τέχνης σ κφραστικ µσα ν συγκριθε µ τν τέχνη τν Παλαιολόγων. Τ φος κα περιορισµένη χρωµατικ διαπραγµάτευση προαναγγέλουν τν τέχνη το 16ου αώνα, µα τέχνη πο φαίνεται τι στάθηκε πι κοντ στς µναχικς ρχς γιποταγ βίου”. ν ποχ το 14ου αώνα χαρακτηριζόταν ς λαµπρ ποχ τς ζωγραφικς γι τ γιον ρος, ποχ το 16ου αώνα θ µποροσε ν χαρακτηριστε ς κφραστική του µναχικο δεώδους περίοδος, ς ζωγραφικ πο ποτύπωνε ταυτόχρονα τόσο τς δυσκολίες τν καιρν σο κα τν αστηρότητα τς ναχωρητικς ζως. Στοιχεο πο συνδέεται µεσα µ τν παραγωγ τν ργων τέχνης εναι κα οκονοµικ ερωστία το γοραστικο κοινο λλ κα κοινωνικ καταξίωση το καλλιτέχνη µσα π τ ργο του. Φαίνεται λοιπν τι κα ο δύο ατο παράγοντες φτασαν σ σηµαντικ αξηση κατ τν 16ο αώνα, γεγονς πο εχε ς συνέπεια τν δηµιουργία µγάλων ζωγραφικν συνόλων σ κταση πο παρουσιάστηκε γι πρώτη σως φορ. οκονοµικ πλευρ εχε ς ρεισµα τόσο τν σταθερότητα πο δηµιούργησε θωµανικ κατάκτηση σο κα τν γεναιοδωρία τν γεµόνων τν παραδουναβίων περιοχν. κφραστικ νανέωση κα τ νέα πρότυπα εχαν τν πηγή τους στν παφ το ρους µ τν Κρήτη ποία δν εχε ποταχτε κόµη στος Τούρκους λλ βρισκόταν π νετικ κυριαρχία.
Στν 16ο αώνα χρονολογονται τ περισσότερα π τ µγάλα ζωγραφικ σύνολα το ρους. Τ Καθολικ κα Τράπεζα τς Μονς Μεγίστης Λαύρας, Τράπεζα τς Μονς Φιλοθέου, τ Καθολικό της Μονς βήρων, τ Καθολικ κα Τράπεζα τς Μονς Σταυρονικήτα, τ Καθολικό της Μονς ?χειαρίου, τ Καθολικό της Μονς Ξενοφντος, τ Καθολικό της Μονς Κουτλουµουσίου, τ Καθολικ κα Τράπεζα τς Μονς ?ονυσίου κα τέλος τ Παρεκκλήσι το γίου Γεωργίου στν Μον γίου Παύλου εναι τ κυριότερα π τ µνηµεία τς περιόδου. Σ λα τ παραδείγµατα ατ τηρεται µ θρησκευτικ ελάβεια κφραστικ γλώσσα τς Κρητικς Σχολς, το ρεύµατος δηλαδ τς ζωγραφικς πο πλώθηκε π Κρητικος – κα χι µνον – ζωγράφους γι ν σηµαδέψει µ τν αστηρότητά του χι µνον τν 16ο λλ κα τος κατοπινος αἰῶνες. Κυριότεροι κπρόσωποι τς Σχολς ατς εναι Θεοφάνης Στρελίτζας κα τ παιδιά του, Φράγγος Κατελάνος π τν Θήβα κα ντώνιος.
17ος αώνας χαρακτηρίζεται π τν δυναµία τν καλλιτεχνν ν δηµιουργήσουν νέο ρεύµα κα καλλιτεχνικς ρχς στν ζωγραφική. κύκλος τς Κρητικς Σχολς εχε λοκληρωθε λλ ο νέες ναζητήσεις δν εχαν καρποφορήσει κόµη. Στ γύρισµα το αώνα ζωγραφίστηκε τράπεζα τς Μονς ?ονυσίου (1603) που αστηρότητα, κινησία κα χρωµατικς περιορισµς δείχνουν ναν δρόµο χωρς νταση κα προβληµατισµό. Στ διο κλίµα κινεται κα ζωγραφική της τράπεζας τς Μονς ?χειαρίου (1676), ν σαφέστερα ποτελέσµατα στς ναζητήσεις το εχε ζωγράφος τς τράπεζας τς Μονς Χελανδαρίου Γεώργιος Μητροφάνοβιτς, χωρς µως κα ατς ν νανεώσει τ κφραστικά του µσα.
Πι ληθινο µφανίζονται ο ζωγράφοι το 18ου αώνα καθς ποφασίζουν χωρς νδοιασµος ν µµηθον τν τέχνη το µκρυνο προγόνου τους, το Πανσελήνου. Τώρα πι συνειδητ κα µ διδασκαλικ προτροπ ντιγράφουν τ ργα το Πρωτάτου προσπαθώντας ν µµηθον κάθε λεπτοµέρειά τους. τσι µφανίζονται ζωγράφοι, πως µναχς ?ονύσιος π τν Φουρνά, πο δίνουν δηγίες γι τν ποτελεσµατικότερη ντιγραφή, φτάνοντας εναι λήθεια σ ξαιρετικ ποτέλεσµατα. προσπάθειά τους συνεχίζεται κα στν 19ο αώνα κα εναι χαρακτηριστικ διακόσµηση το παρεκκλησίου το Προδρόµου τς Μονς Παντοκράτορος στ 1812 πο θ µποροσε ν ξεγελάσει µ τν κρίβειά του κα ν δηγήσει τν πλ θεατ σ χρονολόγηση γύρω στ 1300.
Παράλληλα µ τν ζωγραφικ τν τοίχων ναπτύσσεται κα ζωγραφικ πάνω σ ξύλο, τν γνωστ σ λους θρησκευτικ εκόνα. Εναι µλιστα βέβαιο τι ο διοι γιογράφοι πο κτελοσαν τς τοιχογραφίες, ο διοι καναν κα φορητς εκόνες γι χρήση στος Ναος κα στ παρεκκλήσια κόµη κα γι προσωπικ χρήση. χει γι παραδειγµα βεβαιωθε τι γνωστς ζωγράφος Μανουλ Πανσέληνος ζωγράφιζε κα φορητς εκόνες στς ρχς το 14ου αώνα ν λλος µγάλος ζωγράφος το 16ου αώνα, Θεοφάνης Στρελίτζας κολούθησε τ παραδειγµα τν λλων µγάλων ζωγράφων. κενο πο πρέπει ν παρατηρήσει κανες σ σχέση µ τν τοιχογραφία, εναι τι ζωγράφος τς εκόνας πρεπε ν σκε να εδος «µκρογραφικς» δουλεις καθς πολλς φορς χρος εναι περιορισµένος κα νάπτυξη το θέµατος δυσχερέστατη. τσι µγεθύνοντας κανες λεπτοµέρειες π εκόνες ντιλαµβάνεται τν κφραστικ κανότητα το γιογράφου. Στ εκονογραφηµένα χειρόγραφα ξέλιξη τς τέχνης ταν παράλληλη µ ατ τν τοιχογραφιν κα τν εκόνων µχρι τν νακάλυψη τς τυπογραφίας στν 15ο αώνα. Τν δια ποχ πτώση τς Πρωτεύσουσας στ χέρια τν Τούρκων δηµιουργοσε να τεράστιο κενό, γεγονς π τ ποο οσιαστικ ποτ δν νέκαµψε τέχνη τν µκρογραφηµένων χειρογράφων. ν κα ο λειτουργικς νάγκες κα καλλιτεχνικ διάθεση διατήρησαν σ ζω τν πόθεση τν χειρογράφων, σιγ σιγ δικοσµηση ποχωροσε χάνοντας κα τν τελευταία κµάδα της στν 18ο αώνα σ ντίθεση µ τν ζωγραφικ τν τοίχων κα τν φορητν εκόνων πο παρ τν καλλιτεχνικ πενία συνεχίζεται π καθαρ νάγκη µχρι σήµερα στ γιον ρο.
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Α. Ξυγγόπουλος, Μανουλ Πανσέληνος, θναι 1956.
A. Ξυγγόπουλος, Σχεδίασµα στορίας τς θρησκευτικς ζωγραφικς µτ τν ΄λωσιν, θναι 1957.
Α. Ξυγγόπουλος, Μνηµειακ ζωγραφική του γίου ΄ρους, Νέα στία τ. 1285(1981)σσ. 86-100 κα τ. 1286(1981)σσ. 153-162.
Χ. Πατρινέλης-Α. Καρακατσάνη-Μ. Θεοχάρη, Μον Σταυρονικήτα. στορία, Εκόνες, Χρυσοκεντήµατα, θνικ Τράπεζα τς λλάδος 1974.
Σ. Πελεκανίδης-Π. Χρήστου-Χ. Μαυροπούλου-Τσιούµη-Σ. Καδς, Θησαυρο το γίου ΄ρους, Εκονογραφηµένα χειρόγραφα, τόµ. Ι-ΙV, θήνα 1973-1991
Μ. Χατζηδάκης, Κρητικς ζωγράφος Θεοφάνης. Ο τοιχογραφίες τς Ι. Μονς Σταυρονικήτα, ΄γιον ΄ρος 1986.
E. A. de Mendietta, L’ art au Mont Athos, Thessalonique 1977.
G. Millet, Monuments de l’ Athos, I., Les peintures, Paris 1927.
ωάννης Ταβλάκης

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.